Knuteluer/Djevelluer

Tiden er inne for luer snart og har du en liten rest med et godt superwash-garn har jeg super oppskrift du kan ta utgangspunkt i!

Veldig enkel fremgangsmåte og din egen fantasi bestemmer helt og holdent hvordan du vil at denne skal se ut 👍

Oppskrift: Knutelue (0-5år)

Garn: Østlandsgarn (superwash-garn) de fleste garntyper som strikkes med 21- 22 masker/10 cm i 3 1/2 – 4 pinnetykkelse.

3/6 mnd (6/12 mnd) 12/24 mnd (2-3år) 4-5 år.

  1. Legg opp 72 masker (74 masker) 78 masker (82 masker) 86 masker på settpinner, eller en liten rundpinne hvis du har det. Jeg får de minste str her akkurat over på rundpinne 30cm.
  2. Strikk 4 (4) 5 (6) 6 runder vrangbord.
  3. Gå deretter over på glattsrikk og strikk 32 (34) 38 (42) 44 runder. Vil du ha luen lenger kan du selvfølgelig strikke flere omganger.
  4. Fell av 26 (27) 29 (26) 27 masker, hopp så over 10 (10) 10 (15) 16 masker. Disse kan du sette på en ekstra hjelpepinne mens du feller av de neste 26 (27) 29 (26) 27 maskene.
  5. Nå skal du ha igjen masker i sidene til knutene. Disse maskene setter du på 3 settpinner jevnt fordelt og strikker oppover til den blir lang nok til å kunne knytes. Når du er fornøyd med lengden kan du gjennom noen omganger legge sammen noen masker før du feller av. Da blir tuppen spissere og ser bedre ut.
  6. Eksempel på å legge sammen: strikk masker og legg sammen 2 masker. Strikk 2 m og legg sammen 2. Helt til du har så få som 5-6 m. Da feller du av og syr igjen på vrangen.
  7. Toppen på lua mellom knutene syes sammen på vrangen.
  8. Ønsker du dusker i endene istedenfor knuter feller du av hele luen etter å ha strikket lengden ferdig (punkt 3)
  9. Damp om ønskes 👍

God mandag og god strikk!

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Dette nettstedet bruker Akismet for å redusere spam. Lær om hvordan dine kommentar-data prosesseres.